tiistai 17. heinäkuuta 2012

olen elossa (ja muuta draamaa)

Susitalvi näyttää jääneen viettämään kesälomaa, mutta haitanneeko tuo. En ole oikein tehnyt mitään, mistä kannattaisi raportoida tänne - paitsi, no, kirjoittanut. En tosin paljon, mutta olen yhtäkaikki huomannut, että kyseisessä luovuudenlajissa on nyt kesä-heinäkuun aikana omalla kohdallani tapahtunut myönteinen asennemuutos. Todennäköisesti väliaikainen, mutta niinhän se menee.

Siinä missä kynnys aloittaa oli ennen hirmuisen korkea ja kriittisyyteni päätähuimaava, olen löytänyt jostakin asenteen, että kirjoittaminen itsessään riittää tällä hetkellä. Tulevaa Finlandia-palkinnon voittajaa ei ole pakko olla syntymässä (ei sillä, että siihen edes pyrkisin), tai edes mitään romaanikäsikirjoitukseksi luokiteltavaa. Etenkin tuon viimeksimainitun tajuaminen oli aika terveellistä.

 Nimenomaan loma auttoi avaamaan kaikenmaailman patoutumia kirjoittamisen suhteen. Olin hirveän avoin uusille ideoille, ja lähdin myös toteuttamaan niitä minulle epätyypillisen pelottomasti - esimerkiksi eräs uni muotoutui jälleen tekstin muotoon. Olen huitonut kaikki pidemmät tekstit suosiolla pimentoon hetkeksi, koska koen ettei minulle ole nyt taitoa eikä pitkäjänteisyyttä saattaa niitä loppuun tässä vaiheessa. Tämä koskee lähinnä the projektia.

(noin muutenkin elän jännittäviä aikoja. elokuussa pitäisi muuttaa asumaan ensimmäistä kertaa yksin melkein tuntemattomaan kaupunkiin ja aloittaa siinä sivussa ammattikorkeakoulu ((yliopistoon kun en päässyt)) ja muuta tämmöistä. koska olen kirjanörtti, eniten tällä hetkellä ilahduttaa se että kirjasto on naurettavan lähellä asuntoani.)

4 kommenttia:

  1. Onnea koulupaikasta! Muuttaminen on jännittävää ja samoin uuden koulun aloittaminen. Minä asuin kerran kirjaston vieressä ja se oli kyllä luksusta.

    Asenteesi kirjoittamista kohtaan kuulostaa terveeltä, pitäisi ehkä itsekin harjoitella tuollaista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tosiaan, odotan tulevaa melko kauhunsekaisesti, saa nähdä mitä tästä oikein tulee...

      Njoo, kieltämättä tällainen ajattelu on vaihteeksi ihan tervetullutta. En ole sen enempää liian välinpitämätön kuin pakkomielteinenkään. Saa tosin nähdä, kauanko kestää. : D

      Poista
  2. Onnea! Minäkään en päässyt haluamaani paikkaan mutta pääasia että on koulussa. Ellei sitten halua olla harjoittelussa...

    Kirjaston läheisyys on iso plussa. Minulla on kolme kilsaa kirjastoon. Joskus ottaa päähän. Voisi toki olla pahemminkin.

    VastaaPoista
  3. Kiitän, ja onnittelut sinullekin koulupaikasta! : ) Minullekin tällä hetkellä tärkeintä on se, että tosiaan on opiskelupaikka.

    Auts, kolme kilsaa! Minä olen tottunut lähellä olevaan kirjastoon, joten olisi kamala järkytys jos sinne olisi pikkuisenkaan enemmän matkaa! Vaikka, kai siihen olisi totuttava...

    VastaaPoista